Søk i persondatabasen



Søk på dette nettstedet


Alf Thorvald Hurum[1]
Mann 1882 - 1972


StartsideStartside    SøkSøk    Skriv utSkriv ut    Legg til bokmerkeLegg til bokmerke

Personlig informasjon    |    Kilder    |    Alle    |    PDF

  • Fødsel  21 Sep 1882  Josefine Gade 15, Kristiania Finn alle personer med hendelser på dette stedet  [1
    Kjønn  Mann 
    Død  15. Aug 1972  Honolulu, Hawaii, USA Finn alle personer med hendelser på dette stedet  [1
    Person ID  I4710  Kaas
    Sist endret  30 Jul 2013 

    Far  Thorvald Alfsen (Hurum),   f. 7 Mai 1839, Hurum, Hole, Buskerud Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1909 
    Mor  Jacobine Olava Haslum,   f. 26 Jul 1844, Østre Bærum, Akershus Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1929 
    Gift  4 Jun 1868  Haslum kirke, Asker prestegjeld, Akershus Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Famile ID  F530  Gruppe-skjema

    Familie  Elisabeth Leslie Wight,   f. 1884,   d. 1984  [1
    Gift  13 Jun 1908  Berlin, Tyskland Finn alle personer med hendelser på dette stedet  [1
    Sist endret  30 Jul 2013 
    Famile ID  F1976  Gruppe-skjema

  • Kilder 
    1. [S57] Wikipedia - norsk.

Alf Hurum

Alf Thorvald Hurum (født 21. september 1882 i Kristiania, død 15. august 1972 i Honolulu) var en norsk komponist og kunstmaler.

Alf Hurum var sønn av grosserer i Kristiania Thorvald Hurum og hustru Jacobina Andrea Haslum. Han ble gift i Berlin 13. juni 1908 med Elizabeth Leslie Wight, en skipsrederdatter fra Honolulu.

Hurum studerte i årene 1905-07 komposisjon ved Berliner Akademie der Künste, hos blant andre Max Bruch.

 

1909 dro han til Paris og ble der ett og et halvt år og ble der kjent med impresjonismen, både som musikk og som billedkunst. Han dyrket der begge kunstartene. Han kjente Edvard Munchs bilder fra før, og han sa selv at Munch hadde fått en særlig stor betydning for hans egen personlighet. Når han så bilder hørte han musikk, og når han hørte musikk så han farger, eksempler på dette har han fastholdt feks. i komposisjonene Impressions og Akvareller. Det sner og det sner var inspirert av Kittelsen.

1916 dro han til Petrograd hvor han opplevde Ildfuglen av Stravinsky, noe som gjorde et uutslettelig inntrykk på ham.

Han bodde i Norge noen år før han i 1924 flyttet til Hawaii for å bli der resten av livet, hans kone var derfra. Han grunnla der Honolulu symfoniorkester og dro på turneer med det både til USA og Europa.

Alf Hurum sluttet etter hvert å komponere for å konsentrere seg om kunstmaling.

Verk
Tre klaverstykker op. 1
Sonate for fiolin og klaver i d-moll op. 2
For Piano op. 3
Melodi. Bækken. Idyl.
Impressions. Pour le piano op. 4
Notre-Dame. La Fontaine. Chanson.
Akvareller op. 5
Vandliljen. Miniature. Akvarel. Marche Tartare.
Strykekvartett i a-moll op. 6 (1913)
For piano op. 7
Fantasi. Rose og sommerfugl. Silhouet.
Sonate for fiolin og klaver i a-moll op. 8
Eksotisk suite for fiolin og klaver op. 9 (1915)
Rektah. Tsin-tsin-fa. Rektah. Ma-ma hau ming-pai. Rag Darbari Kandra. Cheu teu. Ved Indgangen til Confucius Tempel.
Pasteller op. 10
Fra en gammel klosterhave. Poem. En Saga. Morgen ved Memnonstøtten.
Sanger Op. 11
Vi ses igen. En blomma. Gloria in excelsis.
Sanger Op. 12
Liden Kristen. Hvorfor hyler de sorte hunde. Græd kun du blege.
Sanger Op. 13
Blonde nætter. Stævnemøde. Genrebillede. Det var en deilig hane.
Sanger Op. 14
Fandango. Til min gyldenlak. Nocturne. Regn. September. Bjærken.
Lilja. For mannskor. op. 15
Eventyrland. Suite for orkester. op. 16 (1920)
I den forheksede have. Prinsessen leker med Guldæblerne. De tre trold. Det sner og det sner. Tusselag. Nordlysdøtrene.
Gotiske Billeder. Poemer for piano op. 17
Munkekor i Jonsklosteret. St. Thomas' Klokker. Gargoyle. Dunkelt lys gjennom rosevindu. Luftlet ornamentik mot aftenhimmel. Mysterium.
Norrøn Suite for piano op. 18 (Kjersti og Bergjekongen)
Sanger Op. 19
Aften. Jeg løfter mit øie
Bendik & Aarolilja, symfonisk dikt, op. 20 (1920)


Pianostykker uten opusnummer
Roccoco. To klaverstykker.


Sanger med orkester uten opusnummer
Fandango
Blonde nætter
Nocturne
Sorte hunde
Orkesterstykker uten opusnummer
Symfoni i d-moll (1927)
Norrøn suite (1931)
Suite (1932)
Melodi. Miniature. Marche tartare.
Eksotisk suite
Gotiske billeder

Josefines gate 15 Josefines gate 15 - I hjertet av Homansbyen. Homannsbyen er oppkalt etter brødrene Jacob og Henrik Homann (1816-68, 1824-1900), to advokatbrødre. Sammen med ekspedisjonssekretær Johan Collet og porkurator Lars Rash i 1853 kjøpte de løkken Frihedssæde. I tillegg kjøpte brødrene løkken Frydendal, området mellom Hegdehaugsveien - Riddervoldsgate og Uranienborg - Incognito. De sørget for utbygging av områdett som begynte i 1858. De fire første årene lot de arkitekt G.A. Bull (1829-1917) tegne alle husene som ble solgt med opparbeidet hage.

Josefines gate 15 er trolig et av de første husene som ble oppført, i 1859, i engelsk, nygotisk stil. Huset er ombygget og utvidet fra det opprinnelige huset.
Henrik Homan, som arbeidet mest med nr. 15, solgte i 1859 huset til enkemadam Grethe Juell for 900 specidaler. Det var en klausul ved tinglysningen som lød som følger: "Må aldig bygges nedenfor husets fasade, hverken av kjøper eller senere eiere, grunnen må aldri utstykkes eller benyttes til offentlig forlystelse, fabrikk, "manufacturanlegg" eller oppstillingsplass for "illeluktende gjenstander".
Hust ble mye benyttet til kulturelle aktiviteter fra første stund. Det ble gjennom enkemadam Juell trolig møtested for byens sosietet og kjente kunstnere, som madammens tidligere hjem hadde vært.
Etter tre år overdro hun huset til sin svigersønn, professor Andreas Munch (1811-84). Eiendommen bla da estimert til en verdi av 6000 specidaler! (Det var prisstigning på boliger den gang også.)
Andreas Munch, var enkemann og giftet seg på ny, og huset ble samlingssted for mange av datidens store kunstnere. Det ble arrangert månedlige "estetiske soaréer"hvor det var musikalsk eller litterær underholdning. Her deltok bl.a. Bjørnstjerne Bjørnson, Camilla Collett, Magdalena Thoresen, Kjerulf og Grieg.
Arkitekt Bull var fiolinisten Ole Bulls 19 år yngre bror. Familieforholdet satte huset i forbindelse med Ole Bulls glødende nasjonale sinnelag og hans store engasjement for utvikling av norsk tonespråk innen kunstmusikken. Det var som om nasjonalromantikken i egen person flyttet inn i Josefines gate med Andreas Munch.

I 1872 ble huset solgt til Handelsfulmæktig Thorvald Hurum (1839-1909) for 4000 specidaler. Han flyttet inn med sin kone Jacobine Olava Haslum og deres to døtre, Sigrid Andrea, og Aagot Marie hhv. 2 år, og snaut 4 måneder gamle.
Alf Hurum ble født 10 år senere, 21. september 1882. Han bodde i barndomshjemmet til 1905 men dro da til Berlin for å starte studier ved Hochschule fur Musik. Der giftet han seg i juni i 1908, med Elisabeth Leslie Wight (1884-1984), fra Honolulu, Hawaii.
De bodde, ved siden av en hytte på Geilo, i Josefines gate da de besøkte Norge. Det skal ha vært et vakkert og fargerikt hjem, prydet av Hurums egne malerier, for det meste malt i Paris og Egypt.
Flere av Hurums impresjonistiske verker er komponert i Josefines gate 15, med naturlig preg av husets kulturelle atmosfære.

Da Jacobine Hurum døde i april 1929, arvet de tre barna huset, og Alf overtok det ved skjøte av 31. mai. 1929 fra søstrene for kr. 20 000. Samtidig forlot han og kona landet og reiste til Tyskland, Frankrike, Japan og Kina, for i 1939 å bosette seg i Honolulu på Hawaii. De bodde ofte halvårlig i Norge, og Hurum bekostet en omfattende renovering av huset, til en pris av over kr. 70 000. Han måtte oppgi de halvårlige planene i Norge, da han fikk alvorlige hjerteproblemer og emfysen som umuliggjorde den lange reisen fra Hawaii.
På midten av 60-tallet vokste tanken om å donere eiendommen frem. Hurum opprettet i 1967 et fond på 100 000 dollar til fordel for norske komponister, som ble bekjentgjort på komponistforeningens 50 jubileum samme år. Hurum gjorde gode investeringer på Hawaii og året etter satte han opp fondet til 150 000 dollar!
Paret ville så donere bort Hurums eiendommer i norge, etter amerikansk skikk på den tiden, og tok kontakt med pianistinnen Mary Barratt-Due. De ville gjerne skjenke huset til norske musikklærere og etter mye byråkrati ble eiendommen overdratt til Oslo Musikklærerforening og skjøtet undertegnet 1. oktober 1972. En måned senere, den 12. august 1972 døde Alf Hurum.

Oslo Musikklærerforening, solgte da Bogstadveien 51 (kjøpt 6. oktober 1968 etter 62 år uten egne lokaler) og overtok med stor takk, et vakkert, lite hus med "stor sjel"!
Idag foregår det musikk og pedagogikk i tidens ånd i huset etter Hurums ønske og noen av hans malerier fra fjern og nær fulgte huset og pryder den lille stuen i 2. etasje, Hurumstuen.
Stuene nede er gjort om til en liten, intim konsertsal, Hurumsalen, med et godt Steiwayflygel på en liten scene. Her foretas intimkonserter og andre mindre arangementer av rolig karakter.

Stiftelsen Josefines gate 15 sto for mye arbeid med renovering og oppgradering og bygget inn studioer i kjelleren. Det er nå fire studioer for utleie til medlemmer, et overnattingsrom fortrinnsvis for medlemmer av foreningen og medlemmer av andre lokallag rundt i landet, samt Norges Musikklæreres landsforbund, som foreningen er en lokalavdelig av, konsertsal og kjøkken.

Vi håper Alf Hurum er glade for aktivitetene og ivaretagelsen av eiendommen!

(Utdrag og fritt gjengitt av Rune J. Andersens artikkel i Oslo Musikklærerforenings 100 års jubileumsskrift OMLF 100 år"Jeg kunne det da jeg gikk hjemmefra"utgitt av Oslo Musikklærerforening på Norsk Musikforlag A/Si 2005.