Søk i persondatabasen



Søk på dette nettstedet


Margrethe Åkesdatter (Steeg)[1]
Kvinne - 1400


StartsideStartside    SøkSøk    Skriv utSkriv ut    Legg til bokmerkeLegg til bokmerke

Personlig informasjon    |    Notater    |    Kilder    |    Alle    |    PDF

  • Kjønn  Kvinne 
    Død  1401  Heireholm, Färs herred, Skåne Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Person ID  I1871  Kaas | Steeg
    Sist endret  17 Okt 2007 

    Familie 1  Holger Gregersen,   f. 1346, Krabberup Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1382, Heireholm Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Notater 
    • Kilde: Hallme.nu
    Barn 
    >1. Else Holgersdatter Krognos,   f. 1379, Krabberup. Luggude herred Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1470, Lolland Finn alle personer med hendelser på dette stedet
    >2. Holger Holgersdatter Krognos,   f. 1382, Vidskövle, Kristianstad, Sverige Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. etter 1452
    Sist endret  08 Jun 2008 
    Famile ID  F731  Gruppe-skjema

    Sist endret  08 Jun 2008 
    Famile ID  F822  Gruppe-skjema

  • Notater 
    • Hentet fra hallme.nu:
      "Det er rigtigt, at i Danmarks Adels Aarbog 1893 (s.272) står, at Gregers Pedersen (Krognos) var søn af Peder Stigsen (Krognos) og Regitze Christoffersdatter (Løvenbalk). Problemet er bare, at i DAA 1906 (s.492) rettes denne oplysning og man skriver, at Gregers Pedersen (Krognos) var farbror til Peder Stigsen (Krognos) i stedet, og dermed bortfalder afstamningen til kong Christoffer ad den vej. Rent tidsmæssigt hænger det også meget bedre sammen, for Gregers Pedersen (Krognos)'s søn nævnes første gang i 1355 og næsten samme tidspunkt nævnes hans tidligere far (Peder Stigsen) også, nemlig i 1354 - de passer meget bedre sammen som fætre.
      Det andet problem er, at I anfører Holger Gregersen (Krognos)'s datter - Else Holgersdatter (Krognos) (1379-1470) - som en datter af hans hustru Karen Eriksdatter Saltensee. Sådan står der også i DAA.1893, s.273; hvor Karen anføres som 2.hustru; men S.O.Brenner ("Nachkommen Gorms des Alten", s.281) skriver, at Holger var gift (1.) med Karen og gift (2.) med Margrethe Åkesdatter (Steeg).

      Dette hænger sammen med, at sidstnævnte i 1401 nævnes som enke efter sin 2.mand, og det kan ikke lade sig gøre, hvis hun var Holgers 1.hustru. I 1401 pantsatte hun nemlig al sin arv efter sin datter Margrethe Holgersdatter (Krognos) til Axel Brahe. Desuden så ved vi, at Holger sidst nævnes i 1381 og formentlig er død o.1382, hvilket passer fint med, at den 2.datter (Holger Holgersdatter (Krognos)) i Holger's 2.ægteskab er født efter hans død og gift senest o.1405/1415 med Axel Brahe, fordi hendes søn Peder er født senest o.1410/1415. Denne tidsrække passer fint med det faktum, at den ældre søster Else er født 1379 og dermed kun et par år ældre end søsteren Holger, som blev født efter faderens død. Else er dermed ikke en datter af Karen, men af Margrethe.

      Konklusionen er altså, at der er indsneget sig to fejl, som rigtig mange har begået, fordi de ikke læser HELE Danmarks Adels Aarbog, d.v.s. også rettelserne, og på internettet spreder fejlen sig med lynets hast, så jeg håber, at du vil være med til at stoppe misforståelsen."

      Med venlig hilsen
      Henrik P. Jensen"
      (skrevet til hallme.nu)

  • Kilder 
    1. [S14] Slægten Reventlow, (www.reventlow.dk/).